Ladejarlens verdier
Av Stein Stugu, Manifest Tidsskrift 18.12.2012
Reitans franchiseimperium er en forsmak på det antidemokratiske Norge vi kan få.
Odd Reitan, selvoppnevnt colonialmajor og
ladejarl, ynder å framstille Reitangruppen som Norges mest verdidrevne
selskap. Verdier er i seg selv et positivt ladet ord. Men hva betyr verdidrevet
etter Reitans mønster? Boka hans, "Hvis jeg var president", forteller at det er et Norge drevet etter
franchisemodell. I praksis betyr det ekstrem konsentrasjon av makt og
tilsvarende liten plass til ansattes rettigheter.
Søndag 28/10 ble utdelingen av Reitangruppens
pris Årets ladejarl diskutert på Radiofront. I tillegg til to millioner
kroner får vinneren en statue av ladejarlen selv, Odd Reitan. Helga Arntzen
fikk i år prisen for å arrangere reiser gjennom Aktive fredsreiser og Hvite
busser til Auschwitz.
Tema for diskusjonen var om
prisen egentlig var billig markedsføring for Reitan, stiftet for å fremme
Reitans forretningsmessige interesser. Ett av jurymedlemmene, Cecilie Staude,
var uenig i dette. Hun har neppe lest Reitans bok. Der beskriver han de åtte
verdiene han mener vi skal bygge landet på. Blant dem er både «Vi skal være
snille egoister» og «Vi skal ha mest mulig egeninteresse».[i] Alt
vi gjør er ut fra egoisme og egeninteresse. Prisen Årets ladejarl er neppe noe unntak. Slik har Reitan
selv gitt svaret på diskusjonen i Radiofront: Motivet med prisen er ikke å
fremme fredsreiser eller gode formål, det er å fremme Reitan, Reitangruppen og
deres verdisyn.
Reitans
verdisyn
Reitans verdisyn rommer mer. Følgende åtte verdier skal prege Norge, eller «risses inn i stein»:
- Vi skal ha
frihet
- Vi skal ha demokrati
- Vi skal være snille egoister
- Vi skal unne og beundre
- Vi skal være Europas mest effektive land
- Vi skal ha mest mulig egeninteresse
- Vi skal gjøre ting enkelt og genialt
- Vi skal ta personlig ansvar
For å realisere disse verdiene skal mye av
den økonomiske aktiviteten i Norge drives etter franchisemodell. En bok med en
selvoppnevnt colonialmajors verdisyn burde isolert sett ikke være så
interessant. Men franchisemodellens økende utbredelse gjør at Reitan setter
vesentlig sterkere preg på Norge gjennom sin økonomiske aktivitet enn ved sine
filosofiske betraktninger. Modellens økonomiske suksess, i det minste for eier,
gjør at Reitan må tas alvorlig.
Mye av verdisynet
Reitan fronter – særlig betoning av egoisme som drivkraft og at man skal unne
og beundre – sammenfallende med verdiene som predikes av Ayn Rand i boka De som beveger verden. Boka
omtales av US Library of Congress «som den mest innflytelsesrike boken i USA
etter Bibelen». Ayn Rand nevnes også ofte som inspirasjonskilde for sentrale
politikere på norsk høyreside. Når Christian Tybring-Gjedde blir spurt hvilken
bok som har betydd mest for ham er svaret «Jeg får vel si som alle andre
Frp-ere: Ayn Rands: De som beveger verden». En vurdering av Reitans
franchiseimperium kan være et godt sted å begynne når konsekvensen av slike
verdier skal vurderes.
Verdier i franchise
Franchise betyr i praksis at franchisegiver gir en franchisetaker tillatelse til å drive forretning etter nærmere definerte prinsipper. Franchisegiver tar ikke noen form for arbeidsgiveransvar, verken for franchisetaker eller for de som er ansatt hos franchisetaker. I Reitangruppen drives både Rema 1000, Narvesen og 7-Eleven konsekvent som franchise. Alle som jobber i butikken er ansatt hos franchisetaker, som regel butikksjefen, og har ingen rettigheter overfor franchisegiver, her Reitangruppen.
Hvordan står dette
seg i forhold til Reitans to første verdier, frihet og demokrati? Friheten er
neppe all verden hvis en skal etterleve hvordan Reitan selv beskriver
franchise:
Styrken ligger i at jo
flinkere hver kjøpmann er til å holde seg til standardene, desto tydeligere
fremstår de ulike butikkene som ett tilbud overfor kundene. Kundene kjenner seg
igjen i butikkene, de møter samme produktene og de samme holdningene hos
menneskene som er ansatt der.
…
Personer som
har problemer med å følge oppsatte retningslinjer eller som misliker å arbeide
innenfor et system, vil finne franchising frustrerende.
Friheten er med
andre ord ikke all verden, verken for franchisetaker eller de ansatte.
Verken ansatte eller franchisetakere skal
heller få innflytelse på driften, men rette seg etter retningslinjer fastsatt
av Reitan. Alle forsøk fra Handel og Kontor på å få til samarbeidsmodeller i
Reitangruppen som i det minste gir de ansatte mulighet til å diskutere hvilke
retningslinjer en skal styres etter er avvist. Hvorfor dette (u)opplyste
eneveldet?
Bakgrunnen for
elitismen som preger tenkningen blir tydeligere når vi ser på hvorfor franchise
ble utviklet som forretningsform. Ray Kroc, en av grunnleggerne av Mc Donald’s,
er et av Reitans forbilder. Han legger ikke fingrene i mellom når han beskriver
mulighetene franchise gir til styring:
I have finally found the way that will put every
single Mc Donald’s we open under our complete control ….if at any time… the
operation does not conform in every way to the Mc Donald’s standards of quality
and service, this lease will be cancelled on thirty-day notice. Now we have a
club over them, and by God, there will be no more pampering or fiddling with
them. We will do the ordering instead of going around and begging them to
co-operate.
Her er det ikke
plass til mye frihet og demokrati, bortsett fra for eier. Det er ikke engang
medbestemmelse etter vanlig norsk standard er det plass til i slike modeller.
Så heller ikke hos Reitan.
Disiplinering som
verktøy
Sentralt i franchisesystemet er franchisekontrakten. Det er i prinsippet en kontrakt mellom to likeverdige parter, presentert som «et nært samarbeid mellom to selvstendige virksomheter: franchisetager og franchisegiver». Men i praksis definerer franchisegiver innholdet. Franchisetaker kan skrive under eller la det være, det er franchisegiver som bestemmer kontraktens innhold. Eller som Børge Nilsen, et sentralt navn i utbredelse av franchise i Norge skriver:
En
franchiseavtale innen et franchisesystem må være lik for alle franchisetakere.
Dette betyr at en franchiseavtale ikke er forhandlingsbar. Årsaken er åpenbar;
innenfor samme franchisesystem må alle kunne arbeide åpent innenfor de samme
rammebetingelser. Det skal ikke være opp til hver franchisetaker å forhandle
bedre avtaler enn andre franchisetakere.
Et sentralt element i
disiplineringen av franchisetagere er at ny kontrakt skrives under hvert femte
år. Kontrakten er utformet slik at franchisegiver har rett til å avslutte
kontrakten, uten begrunnelse. Når du vet at du kan miste franchisen hvis ikke
franchisegiver er fornøyd, skal det mye til før du tør å utfordre makta.
Tilsvarende kontrakter med fornyelse hvert femte år har jeg som tidligere
tillitsvalgt i Orkla og Carlsberg sett anvendt ved vanlige ansettelser i
Øst-Europa. Konsekvensen var at de færreste ansatte turte å ta på seg
tillitsverv, langt mindre uttale seg kritisk om arbeidsgiver. Slik fungerer det
også i Norge. Disiplineringen forsterkes ytterligere når det normalt er
Reitan-gruppen som eier eller leier butikklokalene. Kommer du på kant med franchisegiver
er du ute av bransjen.
Ny kontrakt skal
oppleves som en æresbevisning, ingen selvfølge. De som får fornyet kontrakt er
de utvalgte:
Hvert femte år
signeres franchisekontraktene på nytt, både i Rema 1000, Narvesen/Pressbyrån og
7-Eleven. Regionene har en egen franchisedag for alle som skal signere nye
franchisekontrakter. De møtes til lunsj klokke 12.00 med påfølgende høytlesning
av den nye franchisekontrakten for alle dem som skal fornye for nye fem år.
Etter høytlesning har de felles signering én for én.
Følger vi norsk
debatt om franchise er det enkelt å se at systemet disiplinerer. Det er ikke
ofte det kommer kritikk mot Reitan offentlig. Vanligvis kommer den først når
franchisetaker er på vei ut. Advokat Torkjell Solbø, som har bistått 70-80 franchisetakere,
karakteriserer konsekvensene av et slikt system når han i Finansavisen 28/9 -12
gir følgende bilde på et samfunn etter Reitans modell: «I så fall får vi
et føydalsamfunn – et næringsliv bygd opp av leilendinger». Han illustrerer
forholdene ved å vise til klienter som «… må betale på gjeld til Reitan i
30 år etter å ha vært franchisetakere en kort periode».
Offentligheten domineres av fortellinger
om ”Rema-millionæren”. Suksesshistoriene slippes ut, hvor ofte har vi ikke sett
oppslag om Reitans landsting der nye millionærer mottar salens hyllest? Bildet
som skapes er at systemet skaper vinnere, mislykkes du er det din egen feil.
Hvem vil vel fremstå som taper?
Reitangruppens
deltakelse i kåringen av Norges beste arbeidsplass er med på å skape et
offentlig bilde av en suksesshistorie. Gjennom Great place to work fikk de tredje plass i 2012. Men
dette gjaldt bare de 560 ansatte i selve Reitangruppen, ikke de tusener
som arbeider i Reitans butikker rundt i landet.
Hardt arbeid som
medisin
Skal en lykkes som franchisetaker kreves det hardt arbeid, ikke bare av franchisetaker, men helst også av familien. Reitan er overbevist om at «familiebedriften er en viktig institusjon». «Vi vil at enkeltpersoner og familier skal vie sitt liv til – og erfare gleden ved – å utvikle sin egen bedrift.» Og det skal arbeides hardt: «Har du desperat lyst til å komme øverst på seierspallen, sier jeg til våre kjøpmenn, er det en ting du må ha: TUNNELSYN I MINIMUM FEM ÅR» (Reitans utheving).
Reitan bruker sammenlikningen
med familiebedrift for å understerke det positive bildet av franchise: «Å drive
en butikk med franchising i Reitangruppen er som å gå tilbake til mann- og
konebutikkene». Det skaper positive assosiasjoner. I oppveksten hadde jeg selv
en onkel og tante som drev butikk i Oppdal. Det var alltid hyggelig å komme på
besøk. Riktignok hadde de aldri ferie, men som barn reflekterte jeg ikke over
det. Men åpningstidene var begrenset, fra 0900 til 1700, lørdag ettermiddag og
søndag var det stengt. I dag pålegges franchisetakere åpningstider av Reitan,
som regel fra tidlig morgen til langt på natt. Hvilke konsekvenser får det for
de som arbeider i butikk, når Reitans ideal er «i drømmesamfunnet har man ikke
arbeidstid. Man har oppgaver som skal løses»? En pekepinn på det kan en få
ved å lese Norsk Ledelsesbarometer, som De Facto utarbeider for fagforbundet
Lederne. Her framgår det at varehandel er en av de bransjene der presset på
arbeidstid er størst, spesielt for butikksjefer. Det er liten tvil om at en av
årsakene er at arbeidsmodellen fra Reitan også legger press på resten av
bransjen. Med dagens åpningstider er ikke familiedrift etter tradisjonelt
mønster mulig. Du må ha ansatte, og relativt mange ansatte. Reitan har, sammen
med de andre store kjedene, gjort familiedrift i tradisjonell forstand til en
umulighet. Skal du være i dagligvarehandelen er rabattene dagligvarekjedene får
så store at det er umulig å drive uten å knytte seg til en kjede.
Det er neppe tvil
om at franchisetakere arbeider hardt, ofte for hardt. Før en kaster kortene
gjør en det som er mulig for å unngå nederlaget. På tross av det blir mange
saker advokatmat, forbausende mange når en tenker på at franchisetaker står
alene opp mot Reitankonsernets juridiske ressurser. Men det hender at David
slår Goliat. Mer alvorlig enn konsekvensene for franchisetaker, er det at
systemet er et anslag mot fagorganisering og retten til tariffavtale.
Tariffavtaler i franchise
Reitan vil aldri si at
han er mot fagorganisering. Det er ditt individuelle valg. Men franchise som
system er fagforeningsfiendtlig. Hvis arbeidstakerne skal ha franchiseavtale,
må den inngås med franchisetaker. Eventuelle kostnader må betales av den
enkelte butikksjef, de er franchisegiver helt uvedkommende. De ansatte har
ingen mulighet til å stille franchisegiver til ansvar. Alle krav som innfris må
betales av franchisetaker, Reitans verdier forblir urørt.
Ved siden av å arbeide
hardt er, er det to måter franchisetaker kan sikre egen økonomi. Mer salg eller
reduserte kostnader til ansatte. Reitan-gruppen sikrer sine inntekter uansett
ved at de tar en franchiseavgift på all omsetning. I tillegg fastsetter Reitan
priser og åpningstider, og det er Reitan som forhandler leveringsbetingelser
fra vareprodusenter. Spillerommet for franchisetaker er ikke stort. Reitan
kontrollerer de fleste måtene å bedre inntektene på, men har laget et system som
gjør det umulig for de ansatte å forhandle om verdiene som skapes i systemet
gjennom deres arbeid.
For franchisetaker er
situasjonen, særlig ved oppstart, krevende. Det forventes tunnelsyn i minst fem
år, og helst også arbeid fra familie. Dette er i tråd med hvordan den
internasjonale spesialisten på franchise Greg Nathan beskriver oppstart for
franchisetakere: «Du må forsikre deg om at de [franchisetakerne] har nok
driftskapital til å komme gjennom de første 6 til 18 månedene». Hvis en ikke
lykkes, er sjansene store for at en sitter igjen med gjeld. Reitan aksepterer
normalt ikke at franchisetaker oppretter et AS slik at personlig risiko kan
begrenses. Tvert imot, det er vanlig å kreve at franchisetaker må stille med en
bankgaranti på flere hundre tusen for å dekke opp for potensielle tap.
Skal de ansatte
kreve tariffavtale, vet de at eventuelle merkostnader må dekkes opp av
franchisetaker, som de ser jobber steinhardt. Tariffavtale har noen kostnader
for franchisetaker, selv om en betaler tariffbasert timelønn, som kostnader til
avtalefestet pensjon og sluttvederlagsordning. Med lønnsutgifter på tre
millioner, relativt normalt i Narvesen eller 7-Eleven, kan dette utgjøre rundt
40 000 i året. De ansatte vil ha krav på 12 % feriepenger, i stedet for
10,2 % uten tariffavtale. I tillegg kommer de mulighetene manglende
tariffavtale gir til ikke å betale tillegg for kvelds- og helgearbeid, og for
den saks skyld å legge seg bare litt under tariffavtalens timelønnssatser.
For kiosker kan dette fort dreie seg om minst 100 000 kr, uten at de
ansatte, ofte ungdom, vil oppfatte det som urimelig. Men har man ikke
tariffavtale foreligger også muligheten til å betale enda lenger under
tariffavtalens satser. Hvis man likevel skulle føle at tariffavtale var
rettferdig og rimelig, så har selvfølgelig ikke Reitan noe mot det. Kostnadene
tar likevel franchisetaker. Men Reitans ideologi gir god støtte til å
prioritere det som tjener deg, alle er jo egoister? Og hvis noen vil jobbe for
den lønna du er villig til å tilby må det være greit?
For en større butikk, som
Rema 1000, vil beløpet det er mulig å spare fort være flere hundre tusen.
Ansatte som ønsker tariffavtale vet at kostnadene ved tariffavtalen må bæres av
franchisetaker. Og de ser at han/hun (eller begge) jobber vettet av seg, siden
det er en forutsetning for drift. Konsekvensen er ofte at de avstår fra å kreve
tariffavtale av hensyn til franchisetaker. De når ikke frem til de som sitter
på pengesekken, dvs Reitanfamilien. Odd Reitan kan da framstå som en mann som
ikke har noe imot fagbevegelse, den jobben ordner systemet. Eller som han ville
formulert det, gennialt,
sjø.
Tariffdekningen er
dermed også svært dårlig i Reitan-systemet. Av 497 butikker i Rema 1000 er det
71 med tariffavtale, tilsvarende antall i 7-Eleven er 7 av 164 og i Narvesen 26
av 382.
Demokrati på
arbeidsplassen
Reitan avviser alle krav om at de ansatte i butikker skal ha samme muligheter til innflytelse overfor konsernet som de som er ansatt i direkte i Reitangruppen. Handel og Kontor blir avvist når de har foreslått rutiner som skal ivareta rett til informasjon og drøftelser. Reitan skal bare snakke med de han selv velger ut. Boka til Reitan er spekket med utsagn som understreker betydningen av å bli involvert. Om sønnene heter det «de ble involvert og følgelig interessert». På mer generelt grunnlag, «de fleste mennesker er skrudd sammen slik at dersom de blir vist tillit, viser de seg tilliten verdig». Dette er det lett å være enig i. Men hvorfor etablerer ikke Reitan en organisasjon der dette er mulig også for det store flertall som skaper verdier for Reitangruppen – alle de ansatte i Reitans tusenvis av butikker? Tariffavtale og bedriftsdemokrati burde, hvis en skal ta Reitans ord om tillit på alvor, vært en selvfølge. For ikke å snakke om hvis mannen hadde hatt en normal forståelse av at frihet og demokrati gjelder alle i et samfunn, ikke bare de som eier og kontrollerer verdiene som er skapt.
Overtakelsen av
Narvesen
Reitan selv har derimot stor frihet, også til å gå fra egne løfter. Overtakelsen av Narvesen er et eksempel på det. Narvesen og Reitangruppen fusjonerte i 2001. En del av avtalen var at konsernet skulle på børs. For de ansatte gir et børsnotert norsk konsern muligheter for styrerepresentasjon og konsernfaglig samarbeid. Begge deler hadde de i Narvesen. I min verden er tillit til inngåtte avtaler en viktig del både av frihet og demokrati. Så ikke hos Reitan. Børs ble for komplisert for ladejarlen, og ble raskt avviklet:
Jeg satt på
Marbella Club, ved bassenget, med en campari. Plutselig slo det meg – en
magefølelse: «Fy f., Odd. Du må gjøre noe med dette her. Du liker ikke
situasjonen. Du vil ha et familieselskap på toppen.» Jeg sendte en tekstmelding
til Ole-Robert og Magnus [sønner] der jeg skrev: ”«Hallo, jeg sitter her med en
campari ved bassenget på Marbella Club. Æ vil kjøpe selskapet av børs. Æ vil
ikke det her mer».
Som sagt så gjort. Selskapet
ble tatt av børs, i strid med inngåtte avtaler. Daværende leder av
bedriftsforsamlingen i Reitan Narvesen, Leif Frode Onarheim, karakteriserte
manøveren slik: «Odd har lurt meg. Det var ikke dette jeg slåss for da jeg
som styreformann fikk Narvesen-eierne til å satse på fusjon med Rema 1000».
Når fusjon mellom
Narvesen og Reitangruppen ble diskutert, var de ansatte i Narvesen også
bekymret for lønn og arbeidsbetingelser. Narvesen var et konsern der de ansatte
var relativt velorganisert på konsernnivå, og tariffdekningen var betydelig. I
fusjonsprospektet het det «Fusjonen antas ikke å få negativ betydning for de ansatte».
Men franchise ble det, vedtatt fra toppen i konsernet. Omleggingen fikk
konsekvenser. I dag er det bare 26 av 382 utsalgssteder Narvesen som har
tariffavtale (Handel og Kontor). Tariffavtalene forsvant fordi Reitan ikke
lenger var tariffmotpart, det skulle være den enkelte franchisetaker. Felles
pensjonsordning, vesentlig bedre enn dagens obligatoriske tjenestepensjon,
forsvant. Gruppelivsforsikringene ble mye dårligere. Muligheten for et
konsernfaglig samarbeid som åpnet for at de ansatte kunne møte eier, ble borte.
Behandlingen av
Narvesen illustrerer innholdet i Reitans verdisyn. Tillit er en betingelse både
for frihet og demokrati. I Reitansystemet er det liten grunn til å ha tillit
til inngåtte avtaler. Derimot er det ikke noe å si på graden av egoisme, og
selvfølgelig kan en beundre Reitan for å bryte løfter, men det er kanskje ikke
det første en tenker på når en hører verdien unne
og beundre?
(U)opplyst enevelde?
Illustrerende for Reitans holdninger til demokrati er prosessen før Reitangruppen definerte selskapets verdier, inngravert i verdisteinen ved inngangspartiet på Lade Gaard og flere andre steder:
Jeg gjennomførte selv
prosessen å gå fra 48 forslag til verdier på Post-it-lapper til åtte
verdigrunnlag. Research-arbeidet hadde vært grundig. Jeg hadde besøkt alle
butikkene i alle lokalmiljøene og snakket med kjøpmenn, ansatte og
forbindelser.
Dette høres ut som
min gamle bryggerisjef på Frydenlund Bryggeri som også tok en runde hver morgen
og snakket med de ansatte. Hyggelig var det, og bedre enn direktører som satt i
elfenbenstårnet. Men særlig muligheter for innflytelse for oss som arbeidet på
tapperiet ga det ikke.
Dette er en grunnleggende motsatt holdning
til ansattes mulighet til innflytelse enn det som er grunnlaget for norsk
arbeidsliv. Bedriftsdemokrati dreier seg om en rett for de ansatte til å bli
hørt, ikke en mulighet som en ladejarl eller annen direktør skal gi hvis de
tilfeldigvis finner det for godt.
Franchise overalt?
Reitans bok gir få eksempler på hvordan franchise kan anvendes i andre bransjer i hans påtenkte franchiseland. Noen finnes likevel. Skoler skal organiseres som franchisebedrifter, og konkurrere med hverandre. Lønn skal gis etter resultat. Spørsmålet er om ungene også skal læres opp til at alle er egoister – og at det er bra?
Og buss kan drives
som franchise:
Kommunene
kunne kjøpe inn 50 busser og franchise dem til sjåfører som er glad i å kjøre
buss, som elsker å kjøre buss, som ikke vil noe annet enn å kjøre buss, og som
vil drive bussen selv.
Nå er ikke denne
forretningsmodellen ukjent i transportbransjen, heller tvert imot. Konsekvensen
er lange arbeidstider, så hard konkurranse på pris at lønn knapt er til å leve
av og i mange tilfeller så dårlig økonomi at en ikke klarer å finansiere kjøpet
av ny bil. For de som har prøvd nærmere et mareritt enn et drømmesamfunn.
Verdier i praksis
Verdiene til Reitan og Reitangruppen har det til felles med mange andre bedrifters verdier at hvordan verdiene brukes er mye viktigere enn hvordan de lyder. Undertegnede er en sterk tilhenger av både frihet og demokrati, men forutsetningen for at dette skal bli mer enn en rettighet for de få er en sterk fagbevegelse. Uten fagbevegelse, har eier all makt. Jeg er sågar for både «å unne og beundre», men ikke når det fungerer som en overbygning over at makta kan gjøre hva den vil, slik Reitan demonstrerte da han tok Reitan Narvesen av børs. Personlig ansvar er bra, men da må man organisere slik at alle de ansatte får mulighet til å ta det, ikke bare det lille, privilegerte mindretallet som kan ta beslutninger over en campari ved bassengkanten. Reitan har rett når han skriver «jeg tror de fleste mennesker er skrudd sammen slik at dersom de blir vist tillit, viser de seg tilliten verdig». Men da er det synd at Reitans organisasjonsform demonstrerer at dette bare gjelder de få utvalgte. Og som antall rettssaker Reitan har vært involvert i demonstrerer, er fallhøyden stor også for de som får tillit.
Reitans betoning
av egoisme som drivkraft er ytterst farlig. Det er mulig noen av Reitans
egoister er så snille at de også gjør mye godt og fornuftig. Men sammen
med unne og beundre fungerer dette i praksis som
overbygning og legitimering av et samfunn med vesentlig større forskjeller enn
det vi ønsker i Norge. Skulle Reitans ideer få gjennomslag, vil den
maktkonsentrasjonen og skjeve fordeling av verdier vi allerede ser i Reitans franchisevirksomhet
fort vise seg bare å være en forsmak på de forskjellene og den elitismen vi har
i vente.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar